Boekhouding opsplitsen in kostenposten, zinvol of onzin?

7/8/2016
Boekhouden Blog

De traditionele boekhouder of accountant heeft de neiging om jouw boekhouding te verdelen in een aantal onoverzichtelijke kostenposten. Deze kostenposten zijn verplicht, wordt er stellig beweerd, want dat zijn nu eenmaal de voorschriften van de Belastingdienst. Verrassing! Jouw boekhouding hoeft helemaal niet te worden aangeleverd volgens het strakke SBR-stramien waar je boekhouder op doelt. Sterker nog, overbodige kostenposten in de boekhouding maken het geheel bijzonder onoverzichtelijk voor de belangrijkste gebruiker: jijzelf.

Overbodige kostenposten in de boekhouding zijn het resultaat van boekhouders die per boekingsregel factureren. Voorbeelden? Kantoorkosten. Verkoopkosten. Representatiekosten, ook zo’n lekker wollig begrip. Deze kostenposten houden simpelweg in dat je de kosten voor een koffiezetapparaat op kantoor plaatst onder kantoorkosten en cadeaus voor klanten onder representatiekosten. Maar wat doe je met de boekhouding als je een werkauto koopt? Valt dat onder investeringskosten: de zogenaamde standaard voor investeringen van meer dan vijfhonderd euro? Of kies je toch voor een vermelding in de tab autokosten? Het opsplitsen van de boekhouding is niet zo makkelijk als het misschien lijkt.

Waarom worden boekhoudingen opgesplitst?

Traditionele boekhouders kiezen ervoor om jouw boekhouding op te splitsen, omdat ze werken met grootboeken. Voorbeelden hiervan zijn het Referentie Grootboek Schema (RGS) en het Standaard Business Reporting Programma (SBR). Dit zijn referentiekaders die worden gebruikt voor bijvoorbeeld het versturen van de jaarrekening. Het is voor een boekhouder dan wel zo gemakkelijk om deze kaders ook voor de boekhouding van een (kleine) ondernemer te gebruiken.

Hoe kan het ook?

Het gebruik van RGS en SBR kaders is in principe prima, maar er zijn vele andere (simpelere) manieren om je boekhouding in te dienen. De Belastingdienst stelt hier namelijk nauwelijks eisen aan. Zij verwachten – in hun eigen bewoording – een deugdelijke boekhouding, gevoerd op een manier die snel inzicht biedt. Dat wordt verder niet gespecificeerd. Een boekhouding volgens RGS- of SBR-richtlijnen is dus niet alleen onoverzichtelijk, maar ook overbodig.

Het is beter om je boekhouding zo helder mogelijk te maken. Plaats uitgaven onder algemene kosten. Zet je inkomsten bij omzet. Mocht je toch behoefte hebben aan een bepaald onderscheid qua kostenposten: gewoon doen. Maar vergeet de zogenaamde standaard van de boekhouder, het is jouw administratie. En aangezien de Belastingdienst geen specifieke eisen heeft, zorg dat je boekhouding vooral voor jou inzichtelijk is.

Jortt fikst het voor je

Om de klassieke boekhouder niet helemaal af te vallen: het verhaal van de SBR-richtlijnen komt niet helemaal uit de lucht vallen. Deze zogenaamde system-to-system-aanlevermethode moet wel worden toegepast op andere financiële documenten, zoals een jaarrapportage. Dit is het gevolg van meer standaardisering bij zowel de Belastingdienst als de Kamer van Koophandel.

Heb je dan toch een boekhouder nodig? Echt niet! Een boekhoudprogramma als Jortt transformeert jouw boekhouding achter de schermen tot rapportages die volledig voldoen aan de richtlijnen van de SBR. De voordelen: je hoeft je niet te verdiepen in de SBR-regels, je kunt de kostenposten en de administratie opstellen zoals jij dat wilt én je voldoet automatisch aan de wettelijk gestelde eisen.

Kosteloos uitproberen

Wil je jouw administratie ook inrichten aan de hand van een voor jou overzichtelijke manier? Maak dan kosteloos kennis met boekhoudprogramma Jortt. Kijk op https://www.Jortt.nl voor meer informatie.

Tag: Perfecte boekhouding - Boekhouder - Boekhoudprogramma - Boekhoudkantoor - btw-aangifte - factuur maken

Related Posts

Ontvang de boekhoudcursus gratis in je mailbox

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form